Algemene ontwikkelingen Europese bloemisten
Tips en tricks van Lucas Jansen van Floweracademy.nl
Bent u benieuwd naar de laatste ontwikkelingen in de Europese bloemenindustrie? Dit blog neemt u mee in de uitdagingen en kansen waar bloemisten vandaag de dag mee te maken hebben. Van de groeiende concurrentie van retailkanalen tot de waarde van vakkennis en innovatie. Ontdek hoe u zich kunt onderscheiden door creativiteit, marketing en samenwerking.
Uitdagingen en kansen voor bloemisten
Veel bloemisten zijn enthousiast met hun vak bezig. Passie en beleving dat is wat velen van hen drijft. Dagelijks hun klanten voorzien van goede bloemen en planten, veelal afkomstig uit Nederland en beleverd door het Nederlandse exportbedrijf Heyl. Vakmanschap is ook iets waar men zich mee wil onderscheiden ten opzichte van de concurrerende verkooppunten.
Toch maken veel bloemisten zich zorgen over opkomende verkoop via retailkanalen als tuincentraketens, supermarkten, bouwmarkten en online verkoop. Deze tendens is in veel Europese landen waar te nemen. Het aantal bloemisten neemt in veel landen dan ook sterk af. Doordat in veel Europese landen weinig of geen scholing voor bloemisten mogelijk is, zoals we dat in Duitsland wel kennen, is er ook een grote behoefte aan kennis en informatie.
Kennis als onderscheid: de sleutel voor bloemisten
Juist kennis waarmee een bloemist zich kan onderscheiden ten opzichte van retail is daarbij belangrijk. Meer kennis van marketing, commercialiteit, productkennis en -verzorging, noviteiten, sociale media, nieuwe technieken en trends. Met deze kennis kan men zaken als productinformatie, storytelling, service, beleving en creativiteit op een hoger niveau brengen en het verschil maken met de grootschalige retail. Er bestaat bij veel bloemisten grootte behoefte om deze “tools” aangereikt te krijgen door producenten en/of leveranciers. Als Heyl zijn we hier dan ook actief mee bezig om de positie van bloemisten te versterken. Iets waar Heyl zich binnen de Nederlandse exporteurs flink in onderscheid. Met het alleen leveren van bloemen en/of planten kan ook een exporteur zich niet meer onderscheiden. Ketensamenwerking, win-win situaties creëren en informatie-uitwisseling is de toekomst waarmee we als Heyl in samenwerking met de klant het verschil willen maken.