Ist Nachhaltigkeit ein Muss im Blumenhandel?
Wissenwertes von Lucas Jansen von der Floweracademy.NL
Duurzaamheid is een belangrijk thema, maar hoe kunt u als bloemist hierop inspelen? In dit blog leest u praktische tips om uw bedrijfskosten te verlagen én uw impact op het milieu te verminderen. Van energie besparen tot milieuvriendelijke verpakkingen, kleine stappen kunnen een groot verschil maken. Ontdek hoe u zich als duurzame bloemist kunt onderscheiden!
Besparen en vergroenen in de bloemenwinkel
Duurzaamheid is tegenwoordig een woord wat dagelijks in de publiciteit is: vergroening, milieubewuster en de wereld beschermen tegen klimaatveranderingen. U kunt ervan denken wat u wilt en toch komt u er niet omheen. Ondernemer én personeel in een bloemenwinkel zijn betrokken bij duurzaamheid en kunnen ieder wel hun steentje bijdragen.
Praktische duurzame tips voor de bloemenwinkel
Er zijn talloze voorbeelden te bedenken hoe een bloemist duurzaam kan ondernemen. Voor de hand liggen bijvoorbeeld afvalscheiding, besparing op gas, licht en water, milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen, duurzame schoonmaakmiddelen of brandstofbeperking voor het autorijden of bezorgdiensten. Praktisch gezien kunt u dit het beste doen door bij te houden wat er zoal verbruikt wordt en welke kosten daarmee gemoeid zijn. Het analyseren van de rekeningen van leveranciers en vervolgens planmatig proberen om kosten en verspilling terug te dringen, is ook bedrijfseconomisch interessant. Het scheelt in de kosten én draagt bij aan een beter milieu.
Voorbeelden van duurzame maatregelen zijn:
- Vazen van bloemen minder vol met water doen. Dit scheelt op jaarbasis vele liters water.
- Gebruikmaken van conditioneringsmiddelen voor snijbloemen (Chrysal of Floralife) waardoor geen chloorpillen (sterk milieubelastend) meer gebruikt hoeven te worden en het water in de vazen ook minder vaak ververst hoeft te worden.
- De etalageverlichting en andere lampen voorzien van timers, waardoor minder elektriciteit gebruikt wordt.
- Papieren tasjes meegeven aan de klant in plaats van plastic tasjes verkopen.
- Personeel en bloemist komen vaker met de fiets naar het werk.
- Bijscholingen vaker via E-learning doen, waardoor minder gereisd hoeft te worden.
Sommige van deze opties kosten meer moeite dan andere. Toch bepalen dit soort zaken in of de bloemist duurzaam onderneemt. En in de huidige tijd van steeds bewustere consumenten ook mooi om u als duurzame bloemist mee te onderscheiden.
Begin vandaag nog met deze eenvoudige stappen en maak direct impact op zowel uw bedrijf als het milieu!