De kunst van het verleiden!
Tips en Tricks van Lucas Jansen van Floweracademy.NL
Wanneer een consument tegenwoordig een bloemenwinkel binnenloopt verwacht deze een beleving. Gevoel creëren, service en vakmanschap zijn de kernwoorden voor een bloemist. Hoe kun je op deze belevingswereld kunt inhaken is soms een vraag die ik vaak hoor. In veel gevallen zit het met het vakmanschap en de service wel goed, en omtrent de verhalen zijn er vele mogelijkheden om de klanten “lekker te maken”. Hoe kan ik de consument het beste “verleiden”. In de huidige tijdgeest staan gezond leven, groen, oorsprong en je “goed voelen” centraal. Met mooie woorden aangeduid als well being, feel good en authenticiteit. En daar liggen kansen om als bloemist een verhaal richting klanten te vertellen.
Het “verhaal” als aantrekkelijk onderdeel van het verkoopgesprek of winkel uitstraling zien om de klant over andere dingen te vertellen als alleen over de prijs of de productverzorging. Dit vraagt echter wel de nodige energie om steeds weer actueel te blijven en niet bij dezelfde klanten steeds weer hetzelfde verhaal te vertellen. Het lezen van infobrieven van veilingen of leveranciers, het bezoeken van beurzen en het lezen van vakbladen is hierbij dan een onontbeerlijke bron van informatie. Steeds meer kun je zo de verhalen op pikken die de verkoop van bloemen en planten kan stimuleren. Zowel in het verkoopgesprek maar ook met productpresentaties in de winkel rondom bijzondere bloemen of planten, thema’s of speciale dagen.
Bij WK Heyl wordt in de webshop bij veel producten tegenwoordig informatie meegegeven over zowel bloemen als planten: verzorging, herkomst, symboliek, gebruik en toepassing en nog veel meer handige “weetjes” om de consument mee te verleiden.