Met psychologie klanten verleiden?
Tips en Tricks van Lucas Jansen van Floweracademy.NL
Bloemen verkopen is meer dan alleen het aanbieden van prachtige boeketten. Het gaat om het creëren van een ervaring, het oproepen van emoties en het subtiel verleiden van uw klanten om telkens weer voor uw bloemen te kiezen. Maar hoe doet u dat precies? Wat als er manieren zijn om onbewust de juiste snaar te raken bij uw klanten? In dit blog ontdekt u hoe een beetje psychologie kan helpen om uw klanten te verleiden.
Verleid uw klanten met de kracht van emotie
Ooit een klant in de winkel gehad die vraagt om een roos van 60 cm, rijpheidstadium 2-3, in een bos van tien stuks? Vast niet. Klanten kopen niet op technische gegevens. Ze kopen op emotie. Het zijn kleur, geur, vorm, symmetrie en symboliek die, onbewust, een positieve emotie oproepen. Met een beetje psychologie kunt u als bloemist die emotie een extra 'duwtje' in de goede richting geven. Mensen hebben een diepgewortelde liefde voor bloemen en planten en dus kunt u met sierteeltproducten emotie losmaken en daar mee consumenten verleiden.
De kunst van klantenverleiding
De meeste verkooptechnieken hebben hun oorsprong in de psychologie, de wetenschap van het menselijk gedrag, dus ook van het gedrag van uw klant. Met kennis van de psychologie kunt u klanten beïnvloeden. Het vraagt alleen enige bewustwording van uw mogelijke invloed op het gedrag van klanten. Met deze kennis kunt u nog beter aan de behoefte van uw klant voldoen en indirect meer bloemen en planten verkopen.
Er zijn 6 “verleidingstechnieken” waarmee u meer verkoop kunt genereren:
- Autoriteit. Uw expertise en vakmanschap zijn de redenen waarom klanten naar uw winkel komen.
- Wederkerigheid. Geef iets weg zoals tips, voeding of informatie. Hiermee creëert u een gunfactor, het versterkt de klantrelatie en zo bindt u klanten.
- Empathie. Verplaats je in de gevoelens van de klant en begrijp deze gevoelens zodat u beter aan hun wensen/verwachtingen kunt voldoen.
- Commitment en consistentie. Houd u aan uw beloftes en zorg ervoor dat uw acties overeenkomen met wat u zegt. (Zeggen wat u doet en doen wat u zegt).
- Sociale bevestiging. Laat andere personen bevestigen dat uw product of dienst waardevol en goed is door hun positieve ervaringen te delen. Dat overtuigd uw klant.
- Schaarste. Creëer een gevoel van urgentie en verlangen door te wijzen op beperkte beschikbaarheid, tijdelijke aanbiedingen of unieke kenmerken.
Klantloyaliteit door oprechtheid
De “klant is koning” en verdient welgemeende en oprechte aandacht en service. Wanneer de 6 verleidingstechnieken slechts worden ingezet als “trucjes” om snel resultaat te behalen, zullen klanten dat snel doorzien en zich ertegen verzetten. Echte klantloyaliteit en langdurige relaties bouwt u op door oprecht te zijn en echt in te spelen op de behoeften en gevoelens van uw klanten.
Bent u klaar om de kracht van psychologie in te zetten en uw klanten op een diepere manier te betrekken? Begin vandaag nog met het toepassen van deze technieken en zie hoe u niet alleen de verkoop stimuleert, maar ook langdurige klantrelaties opbouwt. Neem de tijd om echt naar uw klanten te luisteren, hun emoties te begrijpen en oprechte connecties te maken.
Wilt u meer tips hoe u uw klanten kunt betrekken en verleiden? Lees een van onze andere blogs om meer te leren over het binden en boeien van klanten, de kunst van verleiding en effectieve marketingtricks.